Campari lanceert kunstproject voor 150-jarig bestaan

Honderdvijftig jaar geleden werd in Italie het dranklabel Campari opgericht door Gaspare Campari. Om stil te staan bij dit bijzondere moment lanceert Campari een speciaal kunstproject. Daarvoor hebben drie bekende kunstenaars ieder een eigen versie van het Campari etiket ontworpen.

De kunstenaars zijn Tobias Rehbrger, Vanessa Beecroft en Avaf. Zij ontwierpen alle drie een grensoverschrijdend etiket dat de internationale klantenkring van Campari aan zou spreken. De typische kleur rood van Campari was daarbij het uitgangspunt.


Tobias Rehberger typeerde Campari, met behulp van een digitaal ontwerp en heldere kleuren, als een ‘magische, betoverende drank’. Net als zijn eigen werk noemt hij Campari uniek en altijd goed herkenbaar, zelfs in cocktails.

Vanessa Beecroft verbeelde een etherische vrouwenfiguur met wuivend haar, even rood als het glas Campari dat zij vasthoudt. ‘Dit is een metafoor voor schoonheid, elegantie en charme, de gaven waarmee Campari het publiek al zovele jaren bedeelt’, aldus Beecroft.

Avaf presenteert het beeld van een sterke en onafhankelijke vrouw, een kruising tussen Nina Simone en de Egyptische koningin Nefertiti. ‘Wij wilden de vrouwelijke wereld van Campari verrijken met een icoon uit de oudheid’, zegt Avaf.

Het Campari etiket ziet er normaal gesproken al mooi uit, maar deze kunstwerkjes maken het merk nog aantrekkelijker. De flessen met de speciale etiketten zullen in een gelimiteerde oplage worden verspreid vanaf september 2010. De speciale editie zal verkocht worden voor een prijs van € 16,49 per liter.

Over de kunstenaars
Tobias Rehberger (1966) is een Duitse neorealist en geldt als een van de meest invloedrijke kunstenaars van zijn generatie.
Vanessa Beecroft (1969) is een Italiaanse kunstenares die performances, schilderkunst en design combineert en zich laat inspireren door mode en film.
Avaf (Assume Vivid Astro Focus) is een collectief dat meerdere kunstvormen bestrijkt. Bijzonder is het consequent anonieme optreden van deze groep, met een gemaskerde persoon als woordvoerder.

Over Campari
Het Italiaanse Campari is al 150 jaar de zomerdrank bij uitstek, geliefd om de verfrissende, licht bittere smaak. Omdat het merk in zijn lange geschiedenis steeds mee is gegaan met de tijd is Campari tegenwoordig over de hele wereld bekend en verkrijgbaar. Campari is zeer veelzijdig en is dan ook makkelijk te mixen met andere drankjes. Het bekendste voorbeeld van zo’n mix is Campari Orange, een populaire combinatie van Campari en jus d’orange.

comments powered by Disqus