• 26 juni 2015

Otto Group begint met externe advertenties in webshops

De Otto Group, een van oorsprong Duits postorderbedrijf met meer dan honderd online shops, begint in september van dit jaar met het openstellen van de webwinkels voor adverteerders. Dat betekent dat er advertenties van externe partijen zullen verschijnen op de verschillende websites van het postorderbedrijf. Dat de Otto Group op zoek is gegaan naar nieuwe manieren om inkomen te genereren, is geen verrassing. Drie kwart van de internetgebruikers shopt immers online en het betreft een markt die continue in evolutie is.

Torsten Ahlers, managing director van de Otto Group Media, wil het nieuwe reclameplatform allereerst in vier tot vijf online shops uitproberen. Wanneer dit succesvol is gebleken, volgen de overige online winkels van het postorderbedrijf. Dit zijn onder andere Bonprix, Mytoys.com en Sport Scheck. Is het voor webwinkels een slimme zet om meer inkomsten te genereren door advertenties in de webwinkel te plaatsen? De meningen verschillen. In Amerika is het al succesvol gebleken, maar de vraag is of de Europese consument hier ook voor valt.

Ruud de Langen, CEO van de Nederlandse tak van mediabureau Mindshare, gaf in een gesprek met Twinkle zijn visie: ‘Externe partijen “adverteren” van oudsher al in de retailerkanalen, zoals de winkel en in de folder. De volgende stap is om dat op de e-commerce sites van retailers te doen. Daarmee kunnen ze veel relevanter worden. Omdat je een advertentie kunt laten zien aan mensen waarvan je door data al weet in welke fase van de consumer journey ze zitten. Als ze geïnteresseerd zijn en in de aankoopfase zijn aangeland, kan een klant met één klik de transactie doen. Relevant voor de klant, briljant voor de winkel.’

Toch is niet iedereen zo enthousiast als de Langen. Zo geeft Pieter Heij, director Multichannel & IT bij De Bijenkorf, in hetzelfde gesprek aan: ‘Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Ik kan zeggen dat wij er nooit aan zouden beginnen. Voor bedrijven die al een sterk merk zijn of een sterk merk willen worden zou ik het niet aanraden. We hebben het wel overwogen, maar je verkoopt traffic eigenlijk gewoon door aan anderen. Als merk moet je gericht zijn op het converteren van traffic en mensen op de site houden. Voor een marktplaats als Bol.com en Amazon kan het denk ik wel, want die verkopen ook al producten van andere partijen.’

bonprix2

 

comments powered by Disqus