- Trends
- 21 mei 2015
Zondag is dé shopdag onder de Nederlandse consumenten
Uit onderzoek van het GfK blijkt dat Nederlanders het liefste op zondag shoppen. Een verassend verschijnsel aangezien de meeste winkels in Nederland pas een aantal jaar ook op zondag geopend zijn. Sinds 2010 zijn de aankopen met 16 procent gestegen op de zondag, terwijl de algemene aankopen sinds 2010 met 21 procent gedaald zijn. Het onderzoek vond plaats onder 12.500 Nederlanders. Vooral vrouwen tussen de 40 en 49 jaar met een goed inkomen shoppen het meeste op de vrij zondag.
Daarentegen zijn de online aankopen enorm gestegen. In 2010 vonden maar 6 procent van de aankopen online plaats, in 2014 is dit aantal verdubbeld naar 12 procent. Online aankopen worden ten opzichte van fysieke aankopen juist voornamelijk op de dinsdag gedaan.
Fysieke aankopen in de winkelstraten in ons landen worden voornamelijk gedaan op zaterdag. 23 procent van de aankopen vind namelijk op de zaterdag plaats. Het totaal aantal aankopen op zaterdag is dan wel weer afgenomen met 26 procent.
We kunnen dus concluderen dat de zondag de afgelopen jaren een populaire shopdag is geworden, maar dat het fysieke winkelen in het algemeen de afgelopen jaren aanzienlijk is afgenomen. Daarentegen is het online shoppen de afgelopen 5 jaar juist verdubbeld. Ook zeker niet onlogisch, gezien de enorme toename van online shops.
Bron: www.metronieuws.nl/mode